maandag 15 juni 2015

Vaardigheid #5: Creativiteit


Creativiteit. Is dat nou aangeboren of kun je het ook leren? Ik geloof dat de ene persoon zeker creatiever is dan de ander, maar ik denk dat je de vaardigheid creatief denken wel kan ontwikkelen. Ik vind mezelf wel een creatief persoon. Ik was als klein meisje altijd al druk in de weer met knipsels en plaksels. Nu op latere leeftijd vind ik het alsnog leuk om collages te maken en daarbij hou ik me veel bezig met tekstschrijven, vormgeven, fotograferen en het bijhouden van m'n persoonlijke blog. Maar soms.. ben ik het even helemaal kwijt. Geen inspiratie. Geen innoverende ideeën en geen out of the box denken. Ik heb wederom aan het begin van het schooljaar hier  een persoonlijke doelstelling voor opgesteld om de vaardigheid creativiteit te verbeteren en te behalen:


Persoonlijke doelstelling: Voor het einde van dit schooljaar wil ik een visueel creatief eindproduct hebben gemaakt en een van de creatieve technieken hebben toegepast tijdens het creatieve denkproces van een project.

Plan van aanpak: om deze doelstelling te behalen moet ik goed kunnen omgaan met Photoshop en InDesign om hier vervolgens een visueel creatief product mee te kunnen maken. Daarnaast moet ik weten welke creatieve technieken toegepast kunnen worden om het creatieve denkproces te bevorderen. Vervolgens kan ik dan een van de technieken uitkiezen en die toepassen tijdens het denkproces van een project. 

Als bewijsmateriaal toon ik hier een aantal pagina's van mijn visuele creatieve eindproduct voor het vak Mediaproductie:














































































Om te kunnen beoordelen of ik mijn persoonlijke doelstelling heb behaald zal ik reflecteren op de lessen van professionele vaardigheden en op een moment uit project B waarin ik mijzelf bevond in een proces waarbij ik creatief moest denken. Deze reflectie is geschreven aan de hand van de STARR-methode.

Situatie
Tijdens project B begon het creatief denken steeds belangrijker te worden. Ikzelf ben redelijk creatief met woorden en ook met beeldmateriaal kan ik goed overweg. Maar creatieve ideeën? Dat kon soms nog wel lastig zijn. Soms loop ik namelijk helemaal vast en weet ik totaal niet meer hoe en wat ik moet denken om vooruitgang te boeken in het creatieve denkproces. De minicursus creativiteit kwam dus als geroepen en ik hoopte dat deze cursus mij zou helpen om de vaardigheid beter te ontwikkelen. In de lessen van professionele vaardigheden werd mij de negen creatieve technieken uitgelegd die je kan toepassen als je creatief moet denken.

Taak
Mijn taak in de les bij professionele vaardigen was om het creatieve denken toe te passen op het steekwoord auto's. Ik moest toen een aantal van de creatieve technieken, namelijk 'mindmapping' en 'bloemassociaties', gaan toepassen om zodoende out of the box te denken. Dat hield in, zoveel mogelijk dingen opschrijven die geassocieerd kunnen worden met auto's. Uiteindelijk moesten we een creatief concept bedenken voor een autogarage. Verder moest ik bij project B ook gebruik maken van de technieken 'snelle brainstorm' en 'bloemassociatie' in de hoop om op die manier met een creatief idee te komen voor de buzz-actie campagne.

Actie
Bij het horen van de taak die ik moest uitvoeren tijdens de minicursus creativiteit werd ik hier nogal gedemotiveerd van. Ik heb niet actief meegedaan in deze lessen omdat ik het geen leuke opdrachten vond. Ik heb deze creatieve technieken wel toegepast toen ik met mijn projectgroep een creatief idee moest bedenken voor onze buzz-actie. We hebben toen met z'n vieren een uur l lang over een 'snelle brainstorm' gedaan (hoe ironisch). We zijn om en om met de meest gekke ideeën gekomen maar zoals in de theorie al naar voren was gekomen viel 90% van deze creatieve ideeën af. Verder hebben we ook een bloemassociatie gemaakt, maar dat heeft niet echt geholpen in ons creatieve denkproces.

Resultaat
Misschien lag het aan de manier van lesgeven bij professionele vaardigheden, en dan heb ik het niet over mevrouw Klaassen, maar ik vond de hele bedoeling nogal kinderachtig gedaan en dat zorgde ervoor dat ik totaal niet serieus met de creatieve technieken aan de slag ging. Ik moet ook toegeven dat ik het lastig vond om out of the box te denken als ik al een idee in m'n hoofd had zitten, die wilde ik dan liever niet loslaten. Voor mij werkte het brainstormen het beste omdat er dan niet nagedacht wordt over wat wel en wat niet kan. Bij deze techniek kan ik van alles roepen en daar kunnen hele creatieve ideeën uitkomen. Dit zorgde ervoor dat ik samen met mijn projectgroep een super creatief idee had bedacht voor de buzz-actie, waar ik nog steeds heel trots op ben.

Reflectie
Zoals ik hiervoor al zei vind ik het lastig om volledig out of the box te denken als ik mezelf al vast hou aan mijn eigen ideeën. Ik moet meer openstaan voor nieuwe creatieve gedachtes want anders beperk ik mezelf in het creatieve denkproces. Ik heb hier alleen last van bij het verzinnen van creatieve ideeën. Verder lukt het mij wel om creatief te zijn met woorden en met beelden. Als ik kijk naar de dingen die ik in Photoshop en InDesign heb gemaakt ben ik daar echt heel tevreden over. Maar dat heb ik ook nooit moeilijk gevonden. Ik hou van schrijven en ik heb altijd veel geschreven. Soms heb ik even geen inspiratie maar dan probeer ik het los te laten en even iets anders te doen. Als ik niet weet hoe ik iets wil vormgeven, zoals bijvoorbeeld het online magazine, dan ga ik verschillende tijdschriften doorbladeren om inspiratie uit op te doen en probeer ik m'n eigen ideeën op papier te schetsen. Dat werkt tot nu toe iedere keer.

Als ik terugblik naar mijn persoonlijke doelstelling, de visuele creatieve producten die ik heb gemaakt en de creatieve denkprocessen die ik heb doorlopen, dan kan ik zeker concluderen dat ik deze vaardigheid heb behaald met een 7.5. Ik vind namelijk dat ik heel creatief ben met tekstschrijven en vormgeven en ik heb afgelopen jaar ook gebruik gemaakt van een aantal creatieve technieken tijdens het denkproces van een project. Ik kan nog zeker proberen om meer open te staan voor de andere technieken maar aan de andere kant moet ik wel hetgeen doen waar ik mezelf goed bij voel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten