maandag 15 juni 2015

Vaardigheid #4: Presenteren



Een presentatie houden. Veel mensen liggen er 's nachts wakker van. Daar heb ik gelukkig geen last van. Natuurlijk zijn de gezonde zenuwen altijd aanwezig, maar het is niet dat ik misselijk word van de gedachte dat ik moet spreken voor een grote groep mensen. Natuurlijk kan ik mijn presentatietechnieken altijd wel wat verbeteren en daarom heb ik hiervoor weer een persoonlijke doelstelling opgesteld:


Persoonlijke doelstelling: Voor het einde van dit schooljaar wil ik goed voorbereid en vooral zelfverzekerd een presentatie kunnen geven waarbij ik de presentatietechnieken goed onder de knie heb.

Plan van aanpak: Om deze doelstelling te behalen moet ik dit schooljaar zoveel mogelijk oefenen met presenteren om mezelf hierin te verbeteren. Ik moet me vooral goed voorbereiden om een chaotische en slordige presentatie te voorkomen. Daarnaast ga ik ervoor zorgen dat ik de presentatietechnieken goed beheers zodat ik een ijzersterke presentatie kan geven.

Als bewijsmateriaal toon ik hier een filmpje van mijzelf waarbij ik een presentatie geef over mijn reis naar Amerika:


Om te kunnen beoordelen of ik mijn persoonlijke doelstelling heb behaald zal ik reflecteren op verschillende presentaties die ik in het afgelopen schooljaar heb gegeven, inclusief de presentatie die hierboven te zien is. In mijn reflectie zal ik deze presentaties met elkaar vergelijken om te kijken of ik hier vooruitgang in heb geboekt. Deze reflectie is geschreven aan de hand van de STARR-methode.

Situatie
Tijdens de minicursus presenteren werden er veel presentatietechnieken behandeld die ervoor zorgen dat een presentatie sterker is dan wanneer je niet op deze technieken let. We hadden het in de les over lichaamshouding, oogcontact, stemgebruik en het hebben van interactie met het publiek. De eerste keer dat ik deze technieken kon toepassen was tijdens de pitch van project B die ik samen met mijn projectgroep moest houden. Vervolgens heb ik een presentatie gegeven in de les van Mediapsychologie over een hoofdstuk van het boek Consumentengedrag. Daarna heb ik wederom een pitch gehouden over project C waarin ik samen met mijn projectgroep een campagnevoorstel deed. En aangezien ik geen van deze presentaties had opgenomen, heb ik nog een presentatie gehouden over mijn reis naar Amerika, die hierboven te zien is. 

Taak
Mijn doel was om een presentatie te geven waarin ik een goede opbouw had en goed gebruik maakte van de presentatietechnieken. Zo wilde ik graag rustiger spreken omdat ik nogal snel kan praten als ik lichtelijk zenuwachtig of juist heel erg enthousiast ben. Maar daar tegenover wilde ik wel een actieve houding hebben zodat ik de aandacht van het publiek vast kan houden. Wat ik ook heel erg belangrijk vind is om goed voorbereid een presentatie te houden omdat ik anders om mijn woorden heen ga draaien en niet duidelijk tot de kern kan komen. Verder was het de taak om een filmpje als bewijsmateriaal te leveren voor professionele vaardigheden.

Actie
Bij mijn eerste presentatie tijdens de pitch van project B heb ik me nauwelijks voorbereid op hoe ik mijn deel wilde presenteren. Ik heb wel op papier geschreven welke punten ik wilde gaan behandelen gedurende mijn presentatie om een soort opbouw te maken maar ik heb deze verder niet goed doorgenomen en voorbereid. Bij mijn tweede presentatie in de les bij Mediapsychologie heb ik wederom een opbouw gemaakt over wat ik wilde vertellen en mijn inhoud ondersteund met enkele zelfverzonnen voorbeelden. Hierbij probeerde ik zoveel mogelijk interactie te zoeken met de klas om de aandacht vast te houden, aangezien het nogal een saai onderwerp was. Voor mijn pitch voor project C heb ik de inhoud van de presentatie volledig voorbereid met mijn projectgroep en hier wederom enige interactie met het publiek in verwerkt. Omdat het de bedoeling was dat ik een presentatie zou opnemen en ik dit nog niet had gedaan, heb ik nog een presentatie gehouden over mijn reis naar Amerika. Hier heb ik weinig voorbereiding voor getroffen, maar wel gelet op mijn lichaamshouding en op het tempo waarmee ik praat.

Resultaat
Aangezien ik me nauwelijks had voorbereid voor m'n eerste presentatie, was het gevolg daarvan dat ik te snel en te warrig door m'n inhoud ging. Ik wist niet goed de kernpunten van mijn presentatie over te brengen en ratelde er maar een beetje omheen. Dit had ook deels te maken met de enthousiasme die ik had omdat ik zo trots was op m'n campagnevoorstel en omdat ik toch wel een beetje zenuwachtig was voor mijn eerste pitch. Mijn tweede presentatie ging me heel gemakkelijk af. Ik had me redelijk goed voorbereid en ik had een leuke interactie met de klas. De volgende presentatie was pitch #2. Hier had ik precies voorbereid wat ik moest zeggen en dat zorgde voor meer vertrouwen in mezelf en een zelfverzekerde en relaxte uitstraling naar het publiek toe. Het kwam misschien wat minder spontaan over maar het zorgde er wel voor dat de kernpunten goed over werden gebracht. Mijn laatste presentatie heb ik wellicht wat afgeraffeld. Ik moest nog een presentatie filmen en ik wist niet zo goed waar ik het over wilde hebben. Doordat ik het niet goed heb voorbereid en ook geen opbouw had bedacht, gebruikte ik vaak dezelfde woordkeuze en liep het niet helemaal soepeltjes. Toch stond ik er met veel zelfvertrouwen en zijn m'n verdere presentatietechnieken goed toegepast. Het is mij gelukt om rustig te praten maar wel met een actieve houding te staan. Ik kijk niet teveel weg, maak goed oogcontact en breng variatie in m'n stemgeluid.

Reflectie
Ik denk dat het voornaamste gevaar bij mij is dat ik van mezelf weet dat ik zo gemakkelijk kan praten en daardoor misschien te gemakkelijk over het houden van een presentatie denk. Er komt veel meer bij kijken dan alleen een beetje staan lullen voor een publiek. Het is voor mij heel belangrijk dat ik goed voorbereid ben. Ik hoef nog niet eens zozeer de tekst uit m'n hoofd te leren als ik maar een goede opbouw heb klaar staan. Als ik m'n presentatie helemaal uit m'n hoofd leer, dan verdwijnt bij mij ook de spontaniteit en dat is zonde van de presentatie. Als ik goed voorbereid ben, is het voor mij ook makkelijker om rustiger te praten. Verder is m'n lichaamshouding en de intonatie van m'n stem goed, daar heb ik niet zoveel moeite mee. Ik moet wel meer oefenen om het publiek erbij te betrekken, want ik merk dat ik dat soms nog wel lastig vind. Ik kan dus niet van mezelf zeggen dat ik slecht ben in presenteren, alleen de les die ik uit deze presentaties haal is dat voorbereiding altijd noodzakelijk is om de kwaliteit van je presentatie te bevorderen.

Als ik terug kijk naar m'n persoonlijke doelstelling en alle presentaties die ik afgelopen jaar heb gehouden dan kan ik hierbij concluderen dat ik de vaardigheid presenteren heb behaald. Ik heb alle presentatietechnieken redelijk goed onder de knie en ik ben ook in staat om zelfverzekerd en goed voorbereid een presentatie te houden voor een publiek. Als ik mezelf een cijfer moest geven voor deze vaardigheid dan zou dat een 7 zijn omdat presenteren mij goed afgaat maar ik nog meer kan verbeteren in de manier waarop ik een presentatie begin en eindig, hoe ik zorg voor interactie met het publiek en mezelf beter kan voorbereiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten