maandag 15 juni 2015

Vaardigheid #6: Rapporteren



Rapporteren is nogal een complexe vaardigheid, maarja.. iedere student moet het kunnen. Dus ook ik moest flink aan de bak want ik wilde deze vaardigheid natuurlijk wel behalen. Ondanks dat ik hiervoor al twee jaar had gestudeerd aan de Hogeschool Utrecht en hier tientallen verslagen en rapporten had weggetikt, wist ik helemaal niet wat de eisen zijn voor een correct rapport. Ik heb het woord APA-stijl wel eens horen vallen maar hoe dit nu bijvoorbeeld moest? Geen idee. Zonder een doelstelling en een plan van aanpak op te stellen zou ik deze vaardigheid absoluut niet behalen, dus..:


Persoonlijke doelstelling: Voor het einde van dit schooljaar wil ik alle kennis over de vaardigheid rapporteren bezitten zodat ik precies weet aan welke eisen een rapport moet voldoen om als voldoende te worden gekeurd. 

Plan van aanpak: Om deze doelstelling te behalen moet ik de reader schriftelijk rapporteren goed hebben doorgenomen zodat ik deze kennis tot me kan nemen en deze vervolgens kan toepassen op mijn miniscriptie. 

Aangezien ik een onvoldoende heb gescoord voor de Socrative-toets Schriftelijk Rapporteren, wil ik mijn miniscriptie als bewijsmateriaal gebruiken. Ik laat hierbij het omslagblad + titelblad, een voorbeeld van bronvermelding in de tekst en de literatuurlijst zien.










































































Om te kunnen beoordelen of ik mijn persoonlijke doelstelling heb behaald zal ik reflecteren op het proces waar ik de kennis over rapporteren moest toepassen tijdens het schrijven van mijn miniscriptie. Deze reflectie is geschreven aan de hand van de STARR-methode.

Situatie
Het jaar is alweer bijna voorbij en er lag nog een groot obstakel voor de boeg en dat was het schrijven van mijn miniscriptie. Zoals ik in de inleiding al zei heb ik vaak genoeg verslagen gemaakt en deze werden nagenoeg nooit met een onvoldoende beoordeeld. Schrijven is namelijk a piece of cake voor mij. Maar waarom keek ik dan zo tegen deze miniscriptie op? Dat kwam vooral doordat we alle kennis die we bij professionele vaardigheden hadden opgedaan hier moesten toepassen. Dit was mijn laatste kans om de vaardigheid rapporteren met een voldoende af te kunnen sluiten, aangezien ik de Socrative-toets nou niet bepaald met een hoge score had gehaald. 

Taak
Ik moest dus een miniscriptie schrijven en hier de nodige deskresearch voor doen, want zo'n scriptie schud je niet zomaar eventjes uit je mouw. Deze scriptie moest voldoen aan de eisen die stonden beschreven in de reader Schriftelijk Rapporteren. Het eerste wat ik dus natuurlijk moest doen was deze scriptie heel goed doorlezen. Is dat wat ik direct heb gedaan? Nee.

Actie
Ik ben eerst begonnen met een beginnetje maken van mijn scriptie. Ik had een goed en interessant onderwerp gekozen en vervolgens gekeken of ik hier wel relevante bronnen voor kon vinden. Die waren er zeker dus dat gaf mij de bevestiging om verder te gaan met mijn scriptie. Voordat ik het wist had ik het voorwoord, de inleiding en de eerste hoofdstukken al af. Het schrijven ging mij heel gemakkelijk af. Pas toen mijn scriptie zo goed als af was en de deadline steeds dichterbij leek te komen, haalde ik de reader Schriftelijk Rapporteren tevoorschijn. Wat veel informatie en wat veel regeltjes! Ik ben stapsgewijs alle onderdelen van mijn scriptie afgegaan om te controleren of ik overal rekening mee had gehouden en of mijn scriptie voldeed aan de rapporteisen. Ik had gelukkig alle bronnen al op de juiste manier in de tekst gezet, want dat had ik al meegekregen in de lessen. Als laatste heb ik m'n literatuurlijst aan de hand van de APA-norm gemaakt. Hier stresste ik het meest over, maar gelukkig was dit in een mum van tijd gepiept. 

Resultaat
Als ik nu door mijn miniscriptie heen blader ben ik zo ontzettend blij met het resultaat. Niet alleen omdat ik vind dat ik het op een leuke, interessante manier heb geschreven maar ook omdat ik nooit van mezelf had verwacht dat ik alle kennis over de rapporteren zou bezitten. Ik denk oprecht dat als ik nu weer een Socrative-toets zou maken over schriftelijk rapporteren dat ik deze dan met een ruime voldoende zou halen. Ik weet nu gewoon eindelijk hoe een correct rapport eruit moet zien en aan welke eisen het moet voldoen. Jeetje, ik kan gewoon eindelijk de bronvermelding volgens de APA-norm toepassen en een goede inleiding schrijven. 

Reflectie
Het enige wat ik anders had willen doen is dat ik eerder had moeten beginnen met het doorlezen van de reader Schriftelijk Rapporteren. Als ik dit had gedaan dan had ik meteen m'n scriptie aan de hand van de juiste eisen kunnen schrijven en had ik niet op het laatste moment de reader er nog bij hoeven te pakken om alles te controleren. Dit had dan waarschijnlijk een hoop last minute stress gescheeld. Ik ben wel heel blij dat ik nu alle kennis over rapporteren beheers en dat ik dit heb kunnen toepassen in m'n miniscriptie. Nu weet ik voor de komende rapportverslagen hoe ik het moet aanpakken. Dat geeft een fijn en relaxed gevoel.

Terugblikkend op mijn persoonlijke doelstelling en het eindresultaat van mijn miniscriptie kan ik niet anders zeggen dat ik de vaardigheid rapporteren heb gehaald. Ik geef mezelf een 8 voor rapporteren omdat ik enorme stappen heb gemaakt. Dit gebeurde misschien wel op het allerlaatste moment, maar ik heb het nu wel onder de knie en dat is waar het om gaat. In het begin van het schooljaar wist ik niet eens hoe ik de APA-norm moest toepassen of dat je überhaupt een omslagblad moest hebben. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten