zaterdag 13 juni 2015

Vaardigheid #1: Time management


Time management. Het managen van je tijd. Hoe zit dat eigenlijk bij mij? Ben ik hier nou goed in of kon ik een cursusje time management inderdaad wel goed gebruiken? Met de realiteit voor ogen dat ik zelf ADHD heb moet ik toegeven dat ik best wel chaotisch kan zijn en dat ik soms m'n tijd net even verkeerd in plan. Ik vind het inderdaad soms lastig om prioriteiten te stellen en hetgeen wat niet zo belangrijk is even te parkeren en tijd te maken voor datgene wat juist moet gebeuren. Omdat ik deze vaardigheid heel graag wilde verbeteren vanaf het begin van het schooljaar, heb ik daarom een persoonlijke doelstelling opgesteld waarvan ik hoop dat ik inmiddels kan zeggen dat ik hem heb behaald.


Persoonlijke doelstelling: Voor het einde van dit schooljaar wil ik mijn tijd op een efficiëntere manier inplannen en zorgen dat ik goed het verschil kan zien in belangrijke en minder belangrijke taken zodat ik beter mijn prioriteiten kan stellen. 

Plan van aanpak: Om deze doelstelling te kunnen behalen zal ik eerst moeten leren plannen. Op die manier krijg ik een overzichtelijker beeld van alle taken die uitgevoerd moeten worden. Ik heb ervoor gekozen om van periode 1, vanaf week 3, een planning te maken waarin alle taken op een hopelijk efficiënte manier worden ingedeeld.

Als bewijsmateriaal voor deze vaardigheid heb ik een planning gemaakt van periode 1 waarin ik precies heb beschreven wat mijn taken zijn en wanneer ik deze ga uitvoeren.


































Om te kunnen beoordelen of ik mijn persoonlijke doelstelling heb behaald zal ik reflecteren op het afgelopen schooljaar en kijken of ik beter ben geworden in het efficiënt indelen van mijn tijd en in de juiste prioriteiten stellen. Deze reflectie is geschreven aan de hand van de STARR-methode.

Situatie
Het vak professionele vaardigheden begon dit jaar met een minicursus time management. Ik wist eerst eigenlijk niet eens wat dit precies inhield maar ik denk dat dit wel een van de vaardigheden was waarin er een hoop ruimte was voor verbetering. Zoals ik al eerder zei heb ik ADHD dus het is altijd een soort handicap geweest dat ik vrij chaotisch ben en m'n tijd ook niet goed kan inplannen. Het was dus ook een goede opdracht voor mij om te beginnen met leren plannen.

Taak
Ik moest vanaf week 3 een planning maken van periode 1 waarin ik precies zou verwerken wat mijn taken waren en wanneer ik die zou gaan uitvoeren. Naast dat het een verplicht onderdeel was van de cursus, hoopte ik hier ook echt de voordelen in te zien van een overzichtelijke planning. Daarnaast wilde ik ook per week een lijstje maken van schooltaken die moesten worden uitgevoerd. Dat was tevens mijn plan voor de tentamenweken. Ik wilde niet per se een planning maken waarin per dag en per tijdstip stond beschreven wat ik zou leren, omdat ik weet dat ik me altijd moeilijk aan dat soort strakke planningen kan houden. Nee, daarentegen wilde ik wederom een lijstje maken waarin er per vak werd beschreven welke hoofdstukken er geleerd moesten worden en hoeveel tijd ik ongeveer kwijt zou zijn aan deze vakken.

Actie
Om te beginnen heb ik dus een planning gemaakt van periode 1. Ik heb eerst een groot schrift en alle studiehandleidingen erbij gepakt en per vak opgeschreven wat het huiswerk was. Omdat ik mij in het verleden zelden aan mijn gemaakte planningen hield, heb ik mijn klasgenoten geraadpleegd om te achterhalen hoe zij hun planningen hadden gemaakt. Nadat ik wat verschillende opties had gehoord, heb ik mezelf afgevraagd wat ik nou het meest handige vind aan zo'n planning, en dat is dat ik een overzichtelijk beeld heb van alle opdrachten. Maargoed, mijn planning zou ook de datum van taakuitvoering moeten bevatten en dat is het moment waarop ik de keuze heb gemaakt welke taak belangrijker is dan de ander. Ik maakte gebruik van een tabel waarin ik de naam van het vak, de opdrachten en het geschatte uren die ik nodig had, had weergegeven. Mijn weekplanningen en tentamenplanningen heb ik iets anders gemaakt. Ik zocht hierbij wederom op wat al het huiswerk of leerwerk was en schreef dat per vak op. Bij m'n weekplanningen schreef ik ook een uitroepteken achter de taken waarvan ik vond dat ze de meeste prioriteit hadden. Zo heb ik voor m'n tentamenweek ook ingeschat hoeveel tijd ik nodig zou hebben om te leren en op basis daarvan heb ik per dag een vak kunnen inplannen waar ik dan de hele dag aan zou zitten.

Resultaat
Waar deze planningen voor hebben gezorgd is dat ik beter heb leren omgaan met mijn handicap. Ik ben nooit een fan geweest van planningen maken, omdat ik er niet in geloofde en omdat ik me er toch nooit aan hield. Doordat ik zelf een manier heb gevonden waardoor ik plannen wel fijn vind, heb ik meer rust en overzicht in m'n hoofd kunnen krijgen en dit zorgde ervoor dat er geen chaos en stress ontstond. Het zetten van uitroeptekens bij de schooltaken heeft er bij mij voor gezorgd dat ik beter kan beoordelen wat belangrijk is en wat minder belangrijk is. Daarnaast heb ik door het plannen van mijn tijd, ook meer vrije tijd over gehouden. In het verleden zou ik bijvoorbeeld met mezelf hebben afgesproken dat ik de hele dag marketing zou leren, maar realistisch gezien zou ik de helft van de dag afgeleid zijn door iets anders maar wel de hele dag achter m'n bureau zitten. Dat is zonde en verspilling van m'n tijd. Nu spreek ik bijvoorbeeld met mezelf af dat ik even een hele ochtend moet knallen voor marketing, maar dan wel de hele middag vrij heb.

Reflectie
Time management heeft er zeker voor gezorgd dat ik planningen weer een kans heb gegeven. Ik weet van mezelf dat ik het moeilijk vind om me aan planningen te houden maar ik weet ook dat ik het fijn vind om een duidelijk overzicht te hebben van alles wat er gedaan moet worden. Dus zo heb ik toch geprobeerd een planning te maken wat voor mij wel werkt. Als ik terugblik op afgelopen jaar dan ben ik heel tevreden met de vooruitgang die ik heb gemaakt wat betreft deze vaardigheid. Ik heb bijna geen moment gehad dat ik te laat ben begonnen met leren voor een vak (behalve professionele vaardigheden.. haha) en m'n cijfers dienen daar als mooi bewijs voor. Ik heb ook echt geleerd om keuzes te maken. Ik heb bijvoorbeeld altijd school boven werk gezet omdat school voor mij prioriteit #1 is. Ik denk dat er altijd nog ruimte is voor verbetering. Ik hoop namelijk dat ik ooit een uitgebreide strakke planning kan maken en me daar ook volledig aan kan houden. Ik heb mezelf ook voorgenomen om voor het volgende schooljaar een agenda te kopen waarin ik precies bijhoud wat er gedaan moet worden. Ik denk dat ik dan nog meer overzicht krijg, omdat ik het dan ook niet steeds in de handleiding hoef op te zoeken.

Als ik nu nogmaals kijk naar mijn persoonlijke doelstelling dan kan ik zeker concluderen dat ik deze vaardigheid heb behaald. Ik begon vroeger altijd veel te laat met opdrachten en met leren, en nu ben ik steeds op tijd begonnen, weinig stress gehad en mooie cijfers gehaald. Als ik mezelf een cijfer mag geven voor de minicursus timemanagement dan geef ik mezelf een 7,5. Zoals ik al zei, er is altijd ruimte voor verbetering maar ik heb afgelopen jaar grote stappen gemaakt op het gebied van plannen en prioriteiten stellen.

Guylaine de Kort

1 opmerking:

  1. Super mooi geschreven! Hopelijk komen er meer inspirerende verhalen op jouw blog!

    BeantwoordenVerwijderen